Kesämatkailua Covid 19 Suomessa 2020
Talvella
2019-2020 olimme suunnitelleet kaverini Jukan kanssa lähtevämme
Ranskanmaalle ja Sveitsiin heti vapun jälkeen, mutta kuten tunnettua
ei aina kaikki suju, kuten suunnitellaan. Varasin Autoliitosta matkan
Kapellskäriin 3.5. kuluvaa vuotta ja paluun 9.5 takaisin Naantaliin.
Sain jonkin aikaa painia AL:n kanssa, jotta voisin siirtää matkan
elokuun loppuun. Tätä kirjoittaessani en usko, että lähdemme
minnekkään vielä elokuussakaan. No tuleehan noita päiviä. En
tiedä minkälaiseen ratkaisuun päädymme laivamatkamme suhteen.
Voisimmehan toisaalta lähteä Vuosaaresta Travemündeen. Pitkän
merimatkan ja aikataulujen reistailun vuoksi tämä vaihtoehto ei
suuresti minua enää kiinnosta. Toisaalta laivamatka polttaa toista
vuorokautta lyhyestä lomastamme.
Koska tällä hetkellä emme tiedä pääsystämme Ruotsiin ja Ranskaan, olemme enempi kuunteluoppilaina ja teemme tuoreita suunnitelmia, kun siihen on aika.
Neljä kuukautta olin coronakaranteenissa kotona käymättä juuri missään ja nyt oli aika katkoa köydet ja lähteä jonnekin. Jonnekin,- voisi olla vaikka itä-Suomeen. Halusin rauhassa tutkailla vanhoja sotapaikkoja, sillä niillä kunnailla ei reittimme yleensä kulje. Piakaan ei hanttiin laittanut. Isäimme töistä tämän pienen maamme itsenäisenä pitämisestä on jo kulunut jo yli 75 vuotta, joten on aika mennä ihmettelemään ja kuvittelemaan olosuhteita, joissa he taistelivat.
Isänikin taisteli Karjalan kannaksella vänrikkinä ja palasi siviiliin haavoittuneena luutnanttina. Kuin myös kummatkit setäni ja enonikin. Sota jatkui monella myös siviilissä ja kaikki eivät toipuneet sodasta koskaan. Näin kävi isällenikin.
Lähdimme ajamaan Tuusulasta maanantaina 13.7. ennen aamuyhdeksää. Mieli oli täynnä odotusta tulevasta. Keli oli mitä parhain puolipilvinen aina Juvalle saakka. Jatkoimme Savonlinnaan, jossa aurinko paistoi jälleen täydeltä terältä ja lörtsyä nauttiessamme päätin soittaa Sulkavalaiselle Noposen Timolle, jonka luokse emme tällä kertaa poikenneet. Mieshän toimi Sätkälän Säpinöissä taustamiehenä ja halstrasi suuret määrät muikkuja halukkaille. Lisäksi kävin hänen luonaan toissa vuonna vaihtamassa sylinterit ja männät.
Timon kanssa keskustelemassa
Siiispä soitin ja Timo istuikin vaimonsa kanssa parin sadan metrin päässä nauttimassa,- kuinkas olla, muikkuja. Tarinoimme heidän kanssaan ehkä puolisen tuntia ja matkamme oli valmis jatkumaan Olavinlinnan ja Kerimäen puukirkon kautta Liperiin mökille. Kävimme samalla Pian tädin ja serkun luona tervehdyskäynnillä. Kävimme katsomassa miten mökki oli selvinnyt talvesta. Muutama tosi iso oksa oli pudonnut osittain tielle, joten mökille piti kävellä viimeiset 200 metriä. Emme alkaneet oksia poistamaan, kun emme aikoneet mökillä viipyä. Mökiltä jatkoimme kohti Valamon ortodoksiluostaria, sillä olin sieltä varannut meille huoneen. Vaatimattoman sellaisen.
Ruuan jälkeen Trapetsassa talon valkoviinillä
Trapetsa ravintolassa nautimme illan suussa huikean päivällisen ja maistoimme lasilliset luostarin kuivaa valkoviiniä. Ostimme jopa pullollisen sitä kotiinviemisiksi. Oli huvittavaa seurata, kun eräs rouva meni ruokalan tiskille pyytämään ostamansa viinipullon avaamista, kun oli unohtanut oman korkkiruuvinsa kotiin. Vähän sama kuin olisi pyytänyt Alkon kassan avaamaan sinulle korkkikorkki-pullon. Ei se onnistunut. Luostarissa tulee iltakymmeneltä hiljaisuus, joka sopi minulle sangen hyvin. Tätä tarinaa ehdin sepustaa ennen hiljaisuutta.
Tänään kilometrejä tuli Garfieldiin reilut 460 km.
Tiistai 14.7. Ei sovi munkinelämä meikäläiselle. Yö oli melko rikkonainen kapeassa "munkinsängyssä". Klo kuudelta soivat kellot Jumalanpalvelusta varten. Sen kokemuksen jouduimme jättämään väliin. Suihkun jälkeen odottelimme aamiaiselle pääsyä klo 7.30. Ravintolassa oli useita kehoituksia käyttää servettejä puuron ja muun ottamiseen. Ovatko ihmiset liian sokeita ulkopuolisille ärsykkeille, sillä moni otti ruokansa paljain käsin ja monelta oli jäänyt myös huomioimatta käsien desinfiointipullot. Aamiaisen hoidettuamme lähdimme kohti itää ja Ilomantsia.
Eilen soratiellä meni kivi kuin kenkään, eli varvantapin tai tukivarren väliin oli jäänyt kivi, joka piti melkoista rutinaa Ilomantsiin saakka.
Parppeinpirtti Ilomantsissa on kaunis ja käymisen arvoinen
paikka. Söimme vatruskat ja karjalanpiirakat. Tutustuimme vaaran
laella olleisiin kauniisiin karjalaisiin rakennuksiin. Ilma oli
kaunis ja mieli oikein lepäsi. Jatkoimme matkaamme Ilomantsin Nesteelle,-samalle, jonne hukkasin bensakorkin neljä vuotta aiemmin. Tankkauksen
jälkeen Hermannin viinitilan viinipuotiin ja ostimme kolme
viinipulloa. Kävimme tutustumassa myös viinitorniin, josta oli
mahtavat näkymät yli laajan Ilomantsin.
Matkasimme
rajaa kohti Möhköön ja sieltä sotatantereita katsastaen
rajanpintaa nuollen. Öykkösenvaaraan tienoille rajan vaikutus oli huomattava, sillä
navigaattori oli aivan pihalla ja puhelimissa ei ollut mitään
kenttää noin sadan kilometrin matkalla. Ainoat opasteet olivat
puissa olleet tekstit varoittamassa rajasta ja liki kaikissa puissa
idän puolella oli keltaisia lätkiä. Hieman ahdistavan tuntuista.
Aivan kuin raja olisi työntänyt meitä poispäin rajasta. Ja hyvä niin. Siellä
täällä pieniä asumuksia tosi harvakseeltaan. Huonokuntoisia
sorateitä taisimme ajaa noin 30 km ilman luotettavaa karttaa
ennenkuin saavuimme Taistelijan talolle.
Olimme odottaneet saavamme ruokaa kuten ennenkin, mutta saimme tilauksesta täytetyt sämpylät ja puolikkaan oluen mieheen/naiseen. Matkasimme kohti Lieksaa, kunnes navi ilmoitti meillä olevan yli kaksisataa kilometriä Lieksaan, vaikka todellisuudessa meillä oli matkaa noin 70 km. Pitkällisen kuoppaisen soratien ajon jälkeen saavuimme Lieksaan Pielisjoen varressa sijainneeseen Pielisen museoon, jota ihmettelimme noin tunnin verran. Kaikkea esi-isämme ja äitimme ovat osanneet tehdäkin. Museo oli yllättävän laaja, emmekä ihan joka torppaa menneet sisälle katsomaan.
Lieksasta yritimme löytää ruokapaikkaa, mutta ainoat jotka löysimme oli pitseriat. Ei paljoa napannut. Lopulta ajoimme Nurmekseen, mutta siellä oli aivan yhtä huono tilanne. Ehkä huonompi kuin Lieksassa. Lopulta Porokylästä löysimme ABC Delin, josta tilasimme lohta ja lihapullia. Parempi kuin ei mitään. Porokylästä, joka aikoinaan paloi 1890 luvulla ja josta paikkakunta sai nimensä, jatkoimme kohti pohjoista ja Karhunpäätä. Sieltä olin varannut maatilamajoituksesta yöpymispaikan. Viehättävä majoituspaikka keskellä maaseutua. Illalla tuli mentyä ajoissa nukkumaan munkkielämän vastapainoksi.
Tänään tuli ajettua 380 km. Osin itärajan huonokuntoisista teistä johtuen.
Aamulla heräsin vähän viiden jälkeen, jolloin pari kauppamatkustajaa lähti taipaleelle. Huoneen kuntoonlaittoa ja ruiskussakäynti, sekä aamiaisen odottelua. Aamiainen oli monipuolinen - karjalainen. Sätkässä oli moottoriöljyt vielä aivan ylätasossa, mikä osoittaa että kone on kunnossa. Tänään jouduimme ajamaan aluksi takaisin Porokylään päästäksemme jatkamaan kohti Kuhmon erämaita. Lopulta päätimmekin jättää Porokylän väliin ja siirryimme soratielle, jonka tuli oikaista, mutta matkavauhtimme hidastui tosi kuoppaisilla sorateillä. Aivan loppumatkasta tie muuttui mustaksi sileäksi asfalttitieksi, jota oli ilo ajaa. Tulimme lopulta Kuhmon Saunajärven tielle.
Sillä
tiellä on kaksi mielenkiintoista taistelupaikkaa. Saunajärvi ja
Kilpelänkangas, joten
käännyimme pienemmälle Saunajärven tielle, jossa kävimme
katsomassa muutamia sodan taistelupaikkoja.
Kunnostettu korsu ja juoksuhaudat
Paljon oli kunnostettuja taisteluhautoja, ja katettuja konekivääripesäkkeitä. Vielä kunnostamattomista juoksuhaudoista löytyi sodanaikuisia rautalankakieppejä joilla juoksuhaudan pystytukipuut oli kiinnitetty maastoon. Nyt runsas 75 vuotta sodan päättymisen jälkeen moni juoksuhauta kasvaa uutta puuta. Jatkoimme ajoamme ja kuinka ollakkaan, saavuimme raja-asemalle, jonne meidän ei kuulunut tulla. Ei muuta kuin u-käännös ja tosi heikkokuntoiselle tiellä, jossa keskinopeus ei juuri kolmeakymmentä kilometriä tunnissa ylittänyt. Täälläkin navigaattori oli menettänyt mielenkiintonsa ihmisten opastamiseen.
Saunajärven tiellä
Tätä
tietä ajoimme varmaan kaksikymmentä kilometriä. Kivet hakkasivat
jatkuvasti pohjaan. Jatkoimme kammottavaa soratietä, jossa kivet
olivat pikkuvauvan nyrkin kokoisia. Sitä jatkoimme toistakymmentä
kilometriä, kun havaitsin, että bensa alkaa loppua. Pääsimme
kuitenkin tankille Kuhmoon ja tankkiin meni 25,4 litraa. Eli taisi viimeisiään vedellä. Emme jääneet
Kuhmoa ihailemaan, vaan ajattelimme pysähtyä Lentiiran K-kaupassa.
Se oli suljettu jo jokunen vuosi sitten. Joten se siitä. Ennen
Suomussalmea käännyimme pienelle tielle, jonka piti oikaista
Raatteen vartiotuvalle. Pieni tie heikkeni heikkenemistään. Olin tämänkin tien löytänyt karttakirjastani. Navigaattorini oli tiestä täysin tietämätön, tai välinpitämätön. Tiellä
mahtui menemään yksi auto väistellen suuria maakiviä.
Jossain vaiheessa vastaamme tuli Citroën Jumpy, joka pysähtyi kohdallemme ja kuljettaja mittaili silmillään sätkäämme, kun kysyin, että pääseekö tästä vartiotuvalle. Hän kertoili, että kovin varovainen täytyy olla, sillä maakivet nousevat välillä korkeiksi. Hän oli käynyt poimimassa lakkaa ja saanutkin 12 litraa tätä keltaista herkkua. Kymmenen kilometriä oli yhtä kivien väistelyä. Muistin, että duralalumiininen pohjapanssarini odottelee tallissa kunnostusta ja kuljettaja ajelee nälkämaalla ilman huolenhäivää. Lopulta pääsimme vartioasemalle kuuntelemaan esitystä alueen historiasta.
Venäläiset olivat vallanneet vartioaseman niin nopeasti, että viimeinen suomalainen aliupseeri oli joutunut pakenemaan ikkunan kautta ja juoksemaan metsään. Venäläiset tekivät vartiotuvasta itselleen kenttäsairaalan. Lopulta suomalaiset valtasivat vartioaseman uudelleen ja venäläiset pakenivat jättäen erään potilaansa pöydän päälle kesken leikkauksen, niin ettei potilaan mahaa oltu ehditty ompelemaan kasaan.
Koska
olimme jo nähneet riittävästi taistelupaikkoja, ajoimme Raatteen
Porttiin katsomaan näyttelyä ja seuraamaan elokuvaa Raatteen
taisteluista. Tuli yksi kirjakin jälleen ostettua. Teemu Keskisarjan "Raaka tie Raatteeseen". Olin kirjan unohtanut ja löysin yllätyksekseni kirjan yöpöytäni hyllylta talvella 2024. On varsin mainio kirja. Nämä ovat sellaisia mukavia yllätyksiä.
Ukranalaisten sotilaiden muistomerkki
Olin varannut Suomussalmelta meille melko onnettoman hotellihuoneen. Onnettoman siihen nähden mikä oli hotellin tarjonta/hinta ja vielä ilman aamiaista. Keski Euroopassa tällä hinnalla olisi saanut siistimmän ja paremmin varustellun hotellin aamiaisella, mutta nyt emme olleet Keski-Euroopassa.
Kävimme Kiantajärven rannan pitseriassa syömässä, kun kylän ravintoloissa ei ollut oikein sopivaa syömistä. Pitsa oli hyvää, mutta ei kaikkea jaksanut kuitenkaan syödä. Illan istuimme hotellin parvekkeella nauttien lonkeroa ja punaviiniä.
Tänään tuli mittariin 340 km.
Torstai 16.7. Aamulla klo 07.00 herätys ja suihkuun. Aamiainen ei kuulunut Matka Moilasen hotelliin. Oli muutenkin epämääräinen paikka, sillä heillä oli vain kaksi maksutapaa: Pay pall tai käteinen. Käteistä oli, joten sillä maksoimme. Yhtään merkintää ei ollut hätäteistä ja ikkunoita ei saanut auki, jos olisi pitänyt sitä kautta paeta tulipalon sattuessa. Suihkussa ei ollut lattian kuivauslastaa, joten lattia jäi märäksi käyttömme jälkeen. Ei olisi lasta paljoa maksanut. Aamulla kävimme Tokmannilta ostamassa Pialle marjastussaappaat ja marjaämpärin. Kävimme lisäksi Kiantajärven rannassa konditoriassa aamukahvilla. Varsinkin mansikkawieneri oli herkullinen.
Lähdimme kohti Puolankaa. Tarkkailimme lakkasoita, joita näyttikin olevan runsaasti. Joltain pikkutieltä löysimme hyvän parkkipaikan ja Pia laittoi suojavarustuksen hyttysiä vastaan. Mielestäni hyttysiä ei ollut ihan hirveästi ja muutaman paarman näin parkissa istuessani. Pari poroa jolkottelikin Dyanen edestä. Istuin sätkässä suljettujen ikkunoiden takana ja sain olla rauhassa paarmoilta.
Tilasin netistä labra-ajan seuraavaksi maanantaiksi ja jatkoin tämän jupinan kirjoittamista. Kaikkea sitä ihminen hommaileekin erämaassa yksin jäädessään. Aurinko paistoi lämpimästi. Pidin katon kiinni paarmojen takia. Tunnin odottelun jälkeen Pia saapui saaliineen ja lähdimme jatkamaan erämaiden lumon jälkeen kohti Puolankaa. Lakkaa oli löytynyt jonkin verran ja laitoimme marjat matka-jääkaappiin. Puolangalla tarkistimme ulkopuolisesti Puolangan pessimismitalon.
Jatkoimme
edelleen matkaamme Utajärvelle. Etsimme paikkaa, jossa saattaisimme nauttia
eväämme. Käännyimme hautausmaan parkkipaikalle, mutta emme
pysähtyneet, sillä hautausmaalla oli suuret mustalaishautajaiset ja
meitä ei sinne varmaankaan kaivattu. Heimoa oli varmaan yli sata. Pia sanoi,
ettei romaneja saisi kutsua mustalaisiksi. Minusta on selvää, että
asioista puhutaan niiden oikeilla nimillään. Hieman hankalaa, kun
ei ole enää neekereitä, eskimoita, aborginaaleja jne. Kohta hevostakaan ei saa
puhutella hevosena vaan kavioeläimenä.
Tyrnävällä tankkasimme.
Taas jäi bensakorkki takaikkunan päälle, kuten neljä vuotta
aiemmin. Onneksi korkki oli pysynyt kyydissä. Mitään kiirettä ei
ollut, sillä Raaheen oli niin lyhyt matka.
Saavuimme kaupunkiin siinä kahden maissa ja löysimme hotellimme Raahen Hovin. Ilmoittauduimme ja veimme kassit ja jääkaapin huoneeseemme. Ilma oli mitä parhain ja lähdimme katselemaan Raahen nähtävyyksiä. Paljon oli vanhoja puutaloja, joista näki, että kaupunki oli ollut aikoinaan melko vauras. Merenkulku oli vaurastuttanut ja kasvattanut kaupunkia. Paljon oli myös liikkeitä, jotka olivat muuttaneet kaupungista tai lopettaneet kokonaan. Lopulta lähdimme myöhäiselle lounaalle meksikolaiseen ravintolaan. Pancho Villassa mahtavan pihvin näkeminen vei nälän mennessään, saati sitten sen syöminen. Jatkoimme aterioinnin jälkeen kaupungin katujen tutkimista, kunnes lopulta siirryimme hotelliimme. Kilometrejä tuli vain 253 km
17.7.
Perjantai. Säätiedoitukset lupasivat helteistä päivää. Täytyi
laittaa shortsit jalkaan. Kesän ensimmäisen kerran. Aamiainen oli
aivan tavanomainen, mutta aivan syötävä. Aamiaisen jälkeen
normaalit aamurutiinit, eli pakkausta ja sätkän takaluukun
uudelleen järjestelyä.
Paulan talon luona. Takana Paulan sätkä
Katselimme vielä viimeiset silmäykset
Raaheen ja lähdimme ajamaan Pyhäjoelle katsomaan Linnapuomin
Paulaa. Ramppa oli lähtenyt pakukokoukseen Mikkelin lähistölle. Viihdyimme hyvin
ja nautimme kahvit ja raparperipiirakat. Ennen lähtöämme kävimme
tutustumassa paikalliseen campingalueeseen ja joenrantaan. Koska Dyane
odotteli jo meitä malttamattomana, päätimme lähteä ajamaan
kohti Pietarsaarta 7 sillan reittiä pitkin. Meillä oli
keskustan Kaupunginhotellissa huone katunäkymällä. Kävimme kävellen tutustumassa ensin Aspegrenin
puutarhaan, joka olikin varsinainen runsauden sarvi.
Sieltä kävelimme takaisin hotelliimme syömään herkullisen Oskarin leivän ja kuten tiedämme,- syöminen on hauska harrastus. Pari Stallhagenin oluttakin tuli samalla puraistua. Lähdimme jälleen kylille katsomaan kirkkopuistoa, jossa oli myös jos jonkinlaisia kasveja. Sieltä kävelimme tupakkamuseolle, vaikka se oli jo tällöin suljettu. Vanhoja kujia ja taloja oli kuten Raahessakin. Emme menneet enää syömään, vaan nautimme huoneessamme pähkinöitä ja hedelmiä.
Kilometrejä syntyi vain noin 200 km.
Lauantai
18.7. Kotia kohti. Kävimme jo klo 7.15 aamiaisella ja salista oli
vaikeaa löytää pöytää ja kahta tuolia. Hotellissa oli paljon ampujia, sillä lauantaina olisi paikalliset ampumakisat. Lopulta saimme
syömisemme syötyä ja jätimme Stadshotellille hyvästi kahdeksan
aikaan. Avasimme katon ja keli oli melko raikas näin aikaisin aamulla. Pietarsaaresta ajoimme kohti Pojanluomaa, sillä
Lampilan Matti oli saanut Kroatiassa viime vuonna hajonneen 123:sen
korjautettua. Matti ei taida herätä kuin jänis makuulta, sillä
soitin tankkauksen yhteydessä joskus yhdeksän jälkeen Lapualta,
että olemme tulossa puolen tunnin päästä. Puhelimesta vastasi
unenpöpperöinen mies. Perille löysimme ja vaihdoimme omaisuutta.
Jatkoimme Jalasjärveltä Tampereen tielle. Aamulla tiellä oli jo runsaasti kulkijoita, mutta mikäs se oli ajellessa kauniissa kelissä. Minua ihmetytti ihmisten tyyli. Ajetaan alinopeutta ja painetaan jatkuvasti jarrua. Eikö moottorijarrutusta osata? Ymmärrän jarruttelun automaattilootalla, mutta silloin ajetaan liian lähellä edelläajavaa. Yksi vakava tilanne tuli matkallamme, kun Lempäälän Ideaparkkiin matkaava nuija ajoi vasemmalta suoraan edestämme liittymään. Mies oli joku kananaivo. Ajoi bemarilla. Kuinkas muutenkaan.
Hämeenlinnasta jatkoimme kohti Renkoa ja kävimme hakemaan nelkun etuakselia kaveriltamme Maralta. Mutta kas kummaa: läjästä löytyi vain tukivarret. Etuakseli oli Uudenmaan läänin puolella toisella mökillä. Jatkoimme matkaamme kotia kohti ja olimme ajaneet tänään 481 km.
Kotona oltiin hieman klo 16 jälkeen. Purimme tavaramme sätkästä ja kun en muutakaan keksinyt, aloin ajamaan nurmikkoa. Siitä tuli niin mukava hiki, että grillasin itselleni pari makkaraa ja Pialle grillijuustoa. Vaivan palkaksi nautin yhden oluen ja Pialla oli myös Mojitoa sitruunaviipaleilla. Viidessä päivässä tuli ajettua noin 2200 km. Öljyä laitoin Suomussalmella puoli litraa ja öljynpinta on edelleen ylärajassa.
Henkka kirjuutteli ja kuvat ovat Pian.
Kommentit
Lähetä kommentti