Raidit kautta aikojen


   1. RAID LAPONIE 1986

Lähtö Paavo Nurmen patsaalta Kouvolaan ja sieltä Hillosensalmelle, jossa yövyimme. Uutisissa näimme kuinka Columbia sukkula tuhoutui. Kaikki astronautit kuolivat räjähdyksessä. Käynti Voikkaalla paperitehtaalla, joka oli siihen aikaan maailman suurin ja sieltä jatkoimme Kerimäelle. Maailman suurin puukirkko tuli nähtyä. Koitsanlahden Pajarin Hovissa yövyttiin 6.n hengen hirsimökeissä. 

Tohmajärvellä osallistuimme jäärata-ajoihin Etelä- Karjalan moottorikerhon vieraina. Ilomantsissa Pogostan sanomat tekivät meistä ensimmäisen lehtiartikkelin. Sotkamossa yövyimme Jäätiön lomakylässä, jonne saapui suuri joukko lähijaosten ihmisiä. Julmaan Ölkkyyn tuli tutustuttua näin by winter. Kuusamon Petäjälammen matkailukesksessa yövyttiin teltoissa ja mökeissä. Kiutakönkäältä palattuamme, minulla oli mahdollisuus osua komeaan urosporoon. 

En kuitenkaan osunut.Tiina saatiin kavereiden avulla penkasta pois poron tyytyväisenä seuratessa tapahtumaa. Napapiiri ylitettiin 10 uutisten kevennyksessä sätkää suksilla vetäen. Rovaniemen lentoasemalta hain poikani Joonaksen, joka oli saanut koulusta vapaata tukeakseen isänsä harrastusta. Joonas olikin koko Raidin läpimatkanneista nuorin osallistuja. 

Kautokeinossa yövyimme Axels kro ja overnattingissa. Rohkeimmat (tyhmimmät) laskivat hyppyrimäkeä liukureilla. Seuraavana päivänä oli mäkikisat, joten syylliset lähtivät myöhään illalla korjaamaan tekemiään vaurioita. Täällä -28 asteen pakkasessa havaittiin, että öljysuodattimen tiiviste pulpahtaa sijoiltaan, jos se ei ole tarkoitettu pohjoisen olosuhteisiin. 

Honningsvågissa vietimme 2 päivää ja kävimme Naton Volvon perävaunullisilla lumimobileilla puomilta Nordkapissa. Kysyessäni retkemme jälkeen kuljettajilta maksupuolesta sain vastaukseksi, etteivät saisi rahaa vastaanottaa, mutta jos olisi…ja olihan meillä giniä. Pojat olivat sangen tyytyväisiä Huipulla vietimme ensimmäiset Superfinn juhlat. Meillä oli jotain pahaa alkoholijuomaa, jonka ohensimme vahvalla kahvilla, joka jäähdytettiin lumessa. Lopuksi nesteeseen lisättiin lumen alta kaivettua heinää, joka silvottiin tuotteeseen. Juoma ei ollut hyvää, mutta se juotiin ruumenet suupieliä koristaen. 

Täältä jatkoimme Kiellatuvalle Karigasniemelle, josta oma porukkani jatkoi Pokan kautta Ruotsiin ja Jokkmokin 381.talvimarkkinoille. Täältä päivän etuajassa Hauhon Pokkariin Lea Itkosen merkkipäiville Ajomatkaksi tuli noin 1000 km. Kyllä nuorina jaksoi.

13 sätkää mukana, kansallisuuksia:

       P, B, GB, FIN

 

      2. RAID LAPONIE 1988


Helsingin keskustassa Gert-Jan ja Geroen Hollannista sekä Horst ja Michael Itävallasta tapasivat Helsingin keskustassa Jääskeläisen Sepon. Kyselivät Henkkaa ja Seppo opasti pojat meille Katajanokalle. Siellä sitten tyytyväisinä nauttivat iltapalaa, kun saavuin tapani mukaan myöhään viimeisenä iltana ennen Raidia kotiini. 

Lähtö Wilckenin Roopen kanssa Helsingistä Pukinmäen Essolta. Vaasaan, jossa yövyimme partiolaisten majalla Vaasan ulkopuolella. Aamulla myöhemmin tunnetuksi tulleella Estonialla Uumajaan ja Arvidsjauriin. Matkalla omasta Visan koneesta irtosi öljyproppu. Öljyt levisivät pitkin E- 4 tietä. Kone ei onnekseni leikannut kokonaan kiinni, mutta se ei liikkunut enää kuin 90 km tunnissa. Fausken kautta Tromsöön, jossa osa porukkaa ajeli jääradalla.

Mainittakoon että itävaltalainen Michael pääsi siellä ensi kerran puikkoihin ja kaatoi sätkän. Kilpisjärven kautta Karesuvannon Ratkiniin, jossa yövyimme. Seuraavaksi jatkoimme Pokan kautta Inarin Jokitörmään. Ivalon lentoasemalta noudimme terveemmän Visan myllyn, jonka Paavolan Masa oli lähettänyt omana henkilökohtaisena pikkupakettina. Vaihdoimme koneen Wilckenin Roopen kanssa Kielatuvan autotallissa. 

Täältä jatkoimme Ivaloon ja siitä matkamme jatkui Rajajooseppiin ja Venäjän puolelle. Siihen aikaan ensimmäisellä Venäjän raja-asemalla tarkastettiin kaikki sekä plommattiin LA-puhelimet. Lievennystä tarkastukseen sai tupakalla ja tarroilla. Seuraava tarkastus oli noin 5 km:n päässä rajasta ja kolmas noin 100 km rajasta. Illan suussa olimme Murmanskin Arctica hotellissa jossa vietimme 2 yötä. Mainittakoon, että hotelliin kirjautuessamme meille annettiin aamiais,-lounas ja päivällisruplat, joilla sitten maksoimme ateriamme. Aamiaisella oli teetä, omenamehua, spagettia, mustaa leipää ja porkkanaraastetta. Päivällinen erosi aamiaisesta sillä, että päivällisellä spagetti oli lämmintä. 

Matka Murmanskista Lotan kautta Suomeen oli melko hidasta tien huonosta kunnosta johtuen. Suomen puolella yövyimme Kaarinan majoilla Sallassa.

18 sätkää mukana ja kansallisuudet:

A, NL, B, D, FIN

 

    3. RAID LAPONIE1990

Lähtö jälleen Pukinmäen Essolta. Olin edellisiltana pessyt vaatteeni ja luottanut, että uusi pyykinkuivain olisi kuivannut vaatteeni kuiviksi, kuohkeiksi ja tuoksuviksi kuten mainoksissa tapahtuu. Ottaessani vaatteet aamulla kuivurista, vaatteet olivat kylmiä ja märkiä, joita sitten yritin kuivata sätkän lämmössä. Ostin Vaasan Sokoksesta hieman uusia ja kuivia vaatteita.

Vaasassa yövyimme partiolaisten majalla. Aamulla Uumajaan ja Arvidsjauriin. Toisen kerran Jokkmokin talvimarkkinoilla. Täältä jatkoimme Karesuvannon kautta ensimmäisen kerran Hetan Majataloon. Jatkoimme Pokan kautta Inariin Menesjärven Valkoisen Peuran lomakylään, jossa syötettiin poronpapanoita ja juotettiin poronmaitoa. Täältä jatkoimme Sevettijärven tietä Näätämöön. Loma-Näätämössä pidettiin ensimmäiset kansainväliset Raid Laponie laulukilpailut, jossa osallistujien tuli esittää oman maansa kansanmusiikkia. 

Hollantilaisten esitys oli niin karmea, että kisa jouduttiin keskeyttämään ja panemaan heidät esiintymiskieltoon. Näätämöstä ajoimme Kirkenesiin ja Varanginvuonon rantoja myötäillen.  Kävimme myös Vardössä – kaupungissa, jonne mennään 3 km pitkän merenalaisen tunnelin kautta. Yövyimme Vestre Jakobselvissä, jossain uskonnollisessa paikassa. Jatkoimme täältä Utsjoen kautta Karasjoelle ja sieltä Karalaksin leirikeskukseen. 

Karalaksista jatkoimme seuraavana aamuna kohti Honningsvågia. Yövyimme Hotelli Valanbossa. Aamulla lähdimme kohti Nordkappia. Puomin kierrettyämme jatkoimme matkaamme tiiviissä ryhmässä, kunnes jouduimme kohtaan, josta sätkillä ei päässyt etenemään. Määräsin kaikkia kääntämään sätkät valmiiksi menosuuntaan, jos tulee äkkilähtö lumimyrskyn takia. Lähdimme hiihtäen ja kävellen kohti määränpäätämme. Nordkapp hallin ollessa jo näköpiirissämme, näimme keltaisen suuren kauhakuormaajan lähestyvän meitä ja kuljettajan viittoilevan meitä palaamaan takaisin. Kuljettajani Horst Itävallasta lähti kauheaa karkua juoksemaan hallille, jonne oli matkaa enää 300 metriä. Hän pääsi hallille ja kosketti hallin seinää, jonka jälkeen palasi meidän muiden luokse. 

Säälittävän näköisenä palasimme kauhakuormaajan kauhassa sätkillemme. Nordkapista jatkoimme lautalla takaisin mantereelle. Karigasniemellä tutustuimme poronerotukseen, joka oli sangen vaikuttava kokemus. Viimeinen yö vietettiin Ivalossa Kerttuojan mökkikylässä, jossa oli erittäin kylmä, koska kukaan ei löytänyt alueen sulakkeita, emmekä tavanneet alueen henkilökuntaa vasta kuin joskus myöhään yöllä.


Sätkiä mukana 23 ja kansallisuudet olivat: A, B, CH, D, GB, F, FIN


     4. RAID LAPONIE1992

Renkaiden ja öljyn vaihto Merihaan Autotalossa. Tampereella makkaratehdas Tapolassa maistelemassa mainioita makkaroita. Vaasassa yövyimme hotelli Teklassa. Laivalla Uumajaan ja sieltä Arvidsjauriin. Uumajan ja Arvidsjaurin välissä Sveitsin Anke ja Martin joutuivat ensimmäiseen kosketukseen poron kanssa. Rikkoutunut umpio löytyi Tårrajaurista läheltä Jokkmokkia. 

Jällivaarasta jatkoimme Kiirunaan, jossa yövyimme asuntohotellissa, josta aamulla Hettaan ja Hetan Majataloon. Vietimme päivän jäällä hiihdelleen ja moottorikelkoilla ajellen. Citroen asentaja Andrén sätkä kävi jonkinaikaa joutokäyntiä noin 20 asteen pakkasessa ja yhtäkkiä sammui. Vika oli jäätyneessä pakoputkessa. Hän oli jo valmistautunut koneen halkaisuun. Hinasin Andréta pitkin Hetan kylää, mutta ei vaan kone lähtenyt käyntiin ennen kuin pakoputki sulatettiin. 

Täältä jatkoimme Kautokeinon kautta Karalaksiin, joka oli myös uskonnollisväritteinen leirikeskus, mutta olimmehan näihin tottuneet ja mukavaa oli sielläkin. Yöllä satoi lunta niin paljon, että meille kerrottiin teiden olevan puomitettuja. Onneksi aamulla lumipyry oli laantunut ja saatoimme jatkaa matkaamme kohti Jäämeren rantoja. 

Lakselvistä jatkoimme Repvågiin, jonka läheisyydessä jouduimme taas valtaisaan lumipyryyn, jossa toteutui se, mitä olimme eniten pelänneet. Tapahtui 5:n sätkän ketjukolari. Olimme usean kerran maininneet etäisyyksistä, mutta tiheässä lumipyryssä sitä halusi vaan nähdä toisen takavalot huonoin seurauksin. 

Yövyimme jo perinteisessä hotelli Valanbossa, jossa olimme kaksi yötä. Nordkapissa käytiin ansiokkaasti. Aamulla jälleen lautalla Repvågiin ja Lakselvin kautta Karigasniemelle. Kaamasessa ostettiin kokonainen poro, joka jaettiin maksukykyisille Tankavaarassa, missä myös yövyimme. Viimeiseksi yövyimme Nurmeksen Kopraksessa. Aamulla kävimme Hyvärilässä aamiaisella ja samalla tutustuimme tulevaan maailmankokouspaikkaan. Oli hieman erinäköinen, kuin seuraavana kesänä.

 

     24 sätkää mukana, kansallisuudet:

A, B, D, F, NL, S, FIN


      5. RAID LAPONIE 1994

Polvijärven Harilassa vietettiin ensimmäinen yö. Kuusamon Ukkoherrassa katseltiin mahtavia revontulia. Radiosta kuunneltiin kummastako tulee presidentti Elisabeth Rehnistä vaiko Martti Ahtisaaresta. Sallan Salmivaarassa nautittiin hapansilakka ateria Mustosten luona, jonne tuli aikanaan toimitettua killan vuodevaatekeräyksiä 10 vuoden ajan. 

Tankavaarakin mainioine ruokineen tuli tutuksi. Rajajoosepin kautta Murmanskiin, josta kahden yöpymisen sijasta yöpymisen ja päivän seikkailun jälkeen kohti Norjaa ja Kirkenesiä. Hotelli Arctica, jossa yövyimme oli ränsistynyt viime käymisen jälkeen niin paljon, että mekin vaihdoimme huonettamme kaikkiaan kolme kertaa, jotta saimme huoneen, joka oli yöpymiseen riittävän lämmin.

Nikkelin ylängöllä 28 asteen pakkasessa ryhmäni kuudesta sätkästä meni 5 rengasta. Konehuone oli valehtelematta täynnä lunta, koska Nikkelin ylängöllä oli lunta niin paljon, että jouduimme puhkomaan ensimmäisenä sätkänä  lumikinoksia, joista suurimmat olivat noin metrin korkuisia. Paikallinen TVH oli kaiketikin talvilomalla. Loma- Näätämössä kaksi yötä yhden sijasta ja sitten pari yötä Hetassa. Jukka oli leikkauksessa ja lensi vasta tänne. Vähän tuli ajeltua moottorikelkoillakin Ounasjärven jäällä. Ajajakokouksia oli vähemmän kuin ennen ja jälkeen tämän reissun. Reitti oli kaikkiaan vaativin kaikista. Viimeinen yö Tornion kaupungin hotellissa.

18 sätkää mukana, kansallisuudet:

A, B, D, F, NL, FIN,

 

  1. 6. RAID LAPONIE 1996

Lähtö Sompasaaresta. Renkaiden vaihto firmani pihassa. Kolmostiellä  viritetty koneeni kajahti Kuljun liittymässä lähellä Tamperetta. Mäntä tuli kurkkimaan aivan väärästä paikasta. Suhosten tallissa Kangasalla vaihdoimme toisen koneen, jonka Moision Mikko oli tuonut pajaltani. 

Päästyämme Kangasalta kone pätki aina silloin tällöin, mutta en viitsinyt etsiä vikaa, koska lunta tuli taivaan täydeltä. Saavuimme Teklaan noin klo 1 yöllä, jossa pieni joukko raidilaisia toivotteli meidät tervetulleiksi. Aamulla laivaan ja saksalais- amerikkalainen pari kertoi Jukalle vääntyneestä takakintusta. Jukan kanssa tallille ja viime hetkellä pojat ehtivät laivaan. 

Uumajan kautta Arvidsjauriin. Ennen aamiaista tsekkasin mistä pätkiminen johtui ja vika olikin helposti löydetty. Kärkikotelo oli käsitiukkuudessa ja pätkiminen poistui, kun kiinnitin kotelon asianmukaisesti. Arjeplogin jälkeen hapansilakka lounas sitä eniten tarvitseville – eli ensikertalaisille.

Fauskessa yöpyminen, Narvikin retkeilymajassa toinen Norjan yöpyminen. Täältä jatkoimme retkeilymajan isännän hirvivaroitusten saattelemana kohti pohjoista. Näimmekin aivan lähietäisyydeltä seitsemän hirveä parinkymmenen kilometrin matkalla. Tromsdalenin mökkikylässä kolmas yö. 

Amerikkalaisystävämme Adam maksoi huoneensa ja kaivoi itselleen lumikinokseen luolan, jossa yöpyi. Kilpisjärven kautta Hettaan, jossa traditionaaliset kaksi yötä siihen liittyvine rituaalein. Täältä Repvågiin ja lautalla Honningsvågiin. Skarsvågissa tuli yövyttyä ja Nordkapissa käytyä. Superfinn juhlat vietettiin Nordkapp Turisthotellissa. Aamulla jälleen Honningsvågiin ja lautalle. Seuraavaan yöpymispaikkaan Tankavaaraan tulikin sitten 500 km.

Sätkiä mukana 25 ja kansallisuudet:

A, B, CH, D, F, NL, USA, FIN


7. RAID LAPONIE1998

Lähtö Hansaterminaalista. Porvoon kautta Kotkaan Freddyn pajalle ja sieltä Vaalimaan kautta hotelli Saimaan-harjulle. Ulkolaiset saivat osallistua pilkkikisoihin, joka olikin mielenkiintoinen kokemus. Varkaudessa mekaanisen musiikin museossa. Ilomantsissa yöpyminen ja EU:n itäisimmässä pisteessä käynti. 

Ranskalaiset olivat käyneet muiden näkemättä Venäjän puolella. Vuokatin Tuliketussakin tuli yöpyiltyä. Sallan Naruskassa sätkän 50- vuotisjuhlat. Ranskalaiset olivat noin 8 tuntia rajavartioston kuulusteluissa luvattomasta rajanylityksestä. Sallasta Savukosken kautta Hettaan. Viimeinen yö Oulunsalon Vihiluodossa.

Sätkiä 32 ja kansallisuuksia:

A, B, D, F, GR, NL, FIN


8. RAID LAPONIE 2000

Lähtö Hansaterminaalista. Tampereen kautta Vaasaan. Uumajasta Arvidjauriin. Sieltä Arjeplogin kautta Fauskeen, jossa saimme jatkuvasti tekstiviestejä presidentin vaalien tilanteesta. Lopulta selvisi, että Tarja Halonen oli voittanut Esko Ahon. 

Saimme ensimmäisen naispresidenttimme. Markku Hellénin kanssa olimme kimpassa ja hän osti Norjassa samanlaisen keinoturkislakin, jonka olin hankkinut aikaisemmalla reissulla ja jonka piti maksaa 20 Nok, mutta hintalappu oli hieman rypistynyt ja kassalla hatun hinta oli kallistunut 10- kertaiseksi.

Lautalla mantereelta Lofooteille ja Melbun kylään, jossa yövyimme kaksi yötä. Kävimme saaren pohjois- osassa Andenöyässä valasmuseossa. Tuli valaanlihaakin maisteltua ja ostettua sätkän vaihdelaatikko saksalaisen Manfredin sätkään. Vaihdelaatikko saatiin kuitenkin korjattua paikallisen jäteaseman autohallissa. Narvikin kautta Kiirunaan ja mökkikylä Ripaniin. Vittangin kautta Hetan Majataloon, jossa perinteiset kaksi yötä ja moottorikelkka–ajelua. Kolarin kautta Oulunsalon Vihiluotoon.

Sätkiä mukana 35 ja kansallisuuksia:

A, B, D, F, GB, NL, SLO, FIN


9. RAID LAPONIE 2002

Lähtö Hansaterminaalista. Tyttäreni Anna oli kanssani ensimmäisen kerran raidilla. Ensimmäinen yö Vehun vanhalla kansakoululla, josta jatkoimme Viitasaaren kautta Kajaaniin. Matkan varaajana saimme saunallisen sviitin Annan kanssa. 

Tutustuimme Suomussalmella Reijo Kelan performanssiin ”Hiljainen kansa”. Sallaan saavuttuamme asettelimme hautalyhtyjä sopiviin paikkoihin Naruskan tien varteen, sillä tieltä kääntyi pari risteävää polkua ja paljoa opasteita ei matkalla ollutkaan. 

Sallan Naruskassa vietimme kaksi yötä ja muutamat onnelliset pääsivät osallistumaan poroajeluun. Anna hyppäsi Itävaltalaisen Thomasin kyytiin. Eräässä y-risteyksessä Thomas ei tiennyt minne kääntyä, vaan ajoi keskeltä lumihankeen. Silläkertaa vain runko hieman vääntyi.

Oli Annalle kertonut, että haluaisi ajaa isäsi lailla. Jatkoimme Tankavaaran ohi Näätämöön. Pitopöytä oli kerrassaan mahtava niin illalla kuin aamiaisellakin. Täältä jatkoimme Varanginvuonolle, josta olin varannut ”Samfundhusetin” yöpymispaikaksemme. Olin sitä nimeä kyllä pitkään ihmetellyt, mutta tullut siihen tulokseen, että tämä saattaisi olla joku kylätupa, mutta osoittautuikin koulun urheiluhalliksi. 

Vardössä, söimme kuningasrapuja paikallisen hotellin ravintolassa. Tutustuimme linnakkeeseen, näimme komendantin maskottipihlajan ja pihlajan nuoremman kollegan, jota koulutettiin ankariin olosuhteisiin ja palasimme melkoisessa lumituiskussa Varangerbotteniin lattiapaikoillemme. Matkalla epäonninen Thomas kaatoi sätkänsä katolleen. Tällä kertaa hän ajoi yksin kahden Itävaltalaissätkän välissä, mutta sittenkin onnistui tekemään kuperkeikat. 

Utsjoen kautta jatkoimme etelään ranskan Sergé ja vaimonsa Catherine olivat mukanamme. Lähellä Karigasniemeä pysäytin sätkän ja kerroin paikan olevan sopivan kahvinjuontiin. Ranskalaiset katsoivat valkoista erämaata epäuskoisina. Ei baaria ei mitään. Anna entisenä partiolaisena sulatteli lunta ja Trangialla saimme kahvin kiehumaan. Samalla paistoin parilla laudanpätkällä paistinpannullisen makkaroita. Oli kuulemma hieno tauko, vaikka olikin noin –25 astetta kylmää. Norjan kautta oikaisten Karasjoelle ja Kautokeinon kautta Hetan Majataloon, jossa vietimme jälleen pari yötä. Viimeinen ilta vietettiin Oulunsalon Vihiluodossa.

Sätkiä mukana 35 ja kansallisuudet:

A, B, D, F, I, NL, HR, SLO, FIN


10. RAID LAPONIE 2004

Lähtö Hansaterminaalista. Ensimmäinen yö Vehulla. Toinen yö Haaparannassa retkeilymaja Mathjärtassa. Jokkmokin 399. talvimarkinoillakin tuli käytyä. Yöpyminen Kiirunassa. Tromsön Tromsdalenissa lähdimme  seuraavaksi. Hurtigrutten laivalla Tromsöstä Skarsvågiin, jossa kaksi yötä. Seuraavaksi kaksi yötä Hetassa ja viimeinen yö jälleen Vihiluodossa.

Sätkiä mukana 40 ja kansallisuuksia

A, AUS, B, D, DK, E, GB, F, HR, NL, S, SCO, FIN

Muisteli Henkka

Kiitoksia kaikille mukana olijoille vuosien varrelta. Toivon, että historiikkini olisi lähellä totuutta. Onhan näistä ensimmäisistä koetoksista kulunutkin jo useita vuosia.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

5:th RAID LAPONIE Nyytiset 2/94 ELI SAATTUE MUURMANSKIIN -94

KUUSAMON KITROEN KÄPPÄILY heinäkuu 1978

Retki Lontooseen joulukuu 2016

Reissu Kreikan maailmankokoukseen heinäkuu -99

Kroatiaan 2019

LAPIN KULTAA

Kevättä etsimässä Belgiasta veljeni kanssa v. 2015

Englannin kautta Belgian maailmankokoukseen -81

Kohti talvista Eurooppaa marraskuussa 2023