Matkalle maailmankokoukseen huomioitavaa Ranskan reissuille 2011.


Sehän on totta, ettei sätkä hajoa juuri koskaan, sillä sehän on aina katsastuskunnossa ja sillä on ajettu alta 100 tonnia. Toisin voi olla kaverilla, joka ei ole ymmärtänyt, että sätkä on tekninen kokonaisuus, johon saattaa tulla vikoja pitkän matkan aikana. Saattaa olla, että hän ajaa riiskulla, jonka ei kuulukkaan kuljettaa ketään enää minnekkään.

Tästä johtuen laittelen runsaan 40 vuoden sätkäkokemuksella muutamia vinkkejä siitä mitä tulee olla mukanaan ja huomioida ennenkuin reissuun lähtee.

Jos sätkässäsi on kärjet, ota varakärjet ja konkka mukaan. Jos sinulla on 123- sytytysjärjestelmä tai vastaava, ota kuitenkin kärkikotelo kärkineen ja konkkineen mukaan. Haverin sattuessa laite on helppo vaihtaa, jos sytytyslaite rikkoutuu. Katso, että kuljetat kärkikotelon esim. tiiviissä minigrip pussissa, jotta kotelo ja kärjet eivät hapettuisi. Pussissa olevat osat voi vaikkapa spreijata kevyesti ruosteenirroitusöljyllä. 


Varavetarin pystyy piilottamaan esim. H-palkin taakse, siihen missä raidetangon päät yhtyvät hammastankoon. Varavetarin tulee olla hyvin rasvattu ja tiiviisti muovitettu. Varavetari pysyy painollaan kolossaan. 

Vararenkaan saa helposti ilman telineitäkin nokkapellin alle. Tällä tavoin paino jakautuu tasaisemmin, sillä takaluukku on yleensä reissussa enemmän kuin täynnä. 

 

Jollain on laturi mukanaan, mutta olen joskus ajellut yli 400 km ilman laturia. Hyvin onnistuu ilman valoja. Kavereiden kanssa ajettaessa, voi akun ottaa kaverin sätkästä ja antaa kaverin ladata akkusi. Siksihän kaverit on olemassa. 

Bensaletkua kannataa ottaa mukaan pieni kieppi, samoin kuin muutama metri 1,5 mm:n sähköjohtoa, samoin eristysnauhaa, rautalankaa, nippusiteitä, sokeripaloja ja sähköliittimiä. Muutama sätkään sopiva 4 ja 7 mm:n pultti ja mutteri on myös hyvä olla mukana. Peltiruuvejakin saattaa tarvita. Varaöljyä kannataa pitää mukanaan. Hinausköyttäkään ei ole syytä jättää kotiin. Hinausköyden ja laturinhihnan olen sijoittanut konehuoneeseen vararenkaan päälle. Jollain porukasta vo olla kytkinpaketti mukanaan. Olen nähnyt jopa kytkintä vaihdettavan kesken reissua. Sehän onnistuu helposti kokeneelta kulkijalta. Ylimääräinen puola ja tyhjäkäynti suutin ovat osia, joita on myös joskus tarvittu, samoin kuin kaksoiskaasarin etummaiset mutterit. Niiden tiukkuudesta kannataa huolehtia aina kaksikurkkuisen kaasarin kyseessä ollessa. Kaasarihan lämpiää etupuolelta enemmän kuin takaa, johtuen kaasarin sijainnista pakosarjan päällä

 

Työkaluja on syytä aina pitää mukanaan. Pieni ja iso hylsysatsi mahtuu pienenkin koloon. Pakkaaminen on taidetta ja sen oppii aikanaan. Ristipää,- ja talttaruuvareita eri kokoisena on hyvä pitää pakissa aina. Mittakynä, tai yleismittari voi olla hyvä apu tien päällä ja vaikka ei itse osaisi käyttää, mukana saattaa olla joku, joka osaa. Jossain sätkässä on lisäksi hyvä pitää mukanaan etu,- ja takapyörän hylsyt. Pakissasi on tietysti mukana 8, 10, 11, 12, 14, 17, 19 mm:n kiintoavaimet. Jos sätkäsi on viimeisiä maahantuotuja, pidä myös 16 mm:n kiintoavain. Sillä saa koneen irti vaihdelaatikosta ja koneen keulata. Ristikkoavain tai joku muu ase renkaanvaihtoa varten on hyvä olla olemassa. Ei jauhesammutinkaan hirveästi tilaa vie. Sen voi kiinnittää telineestään vaikka apukuskin penkin jalkaan tukevilla nippusiteillä tai metallisella reikänauhalla. Tämä perustyökaluista ja tarvikkeesta. 

 

  

Laita varmuuden vuoksi koneeseen hyvät öljyt, vaihda tulpat, tsekkaa tulpanjohdot, tarkista liittimien kunto, tarkista että kaasarin ruuvit ja mutterit ovat kiinni. Katso etteivät kumiosat ole löysällä eivätkä halkeilleet. Vaihda tänä vuonna ne vaihdelaatikkoöljyt, jotka olet monena vuotena aikonut vaihtaa. Olen vaihtanut omaan tiinaani Red Linen vaihdelaatikkoöljyt ja olen kuullut muidenkin kehuvan em. öljyä. Sitä saa mm. Motonetistä. 

 

Kannattaa jossain vaiheessa nostaa pyörät vuorotellen ilmaan ja tarkistaa, ettei jousivarvan silmukat ole entiset. Ne kannataa kevyesti rasvata vaikka sen takia, että se on mukavaa hommaa selin maatessa. Silmille variseva hiekka tai ruoste pitävät aistit avoimina. Takajousia kannattaa hieman kiristää, jotta maavara nousisi hieman korkeammalle, koska raskaasti lastatun sätkän jousitus pohjaa helposti.

Olen ostanut tähän tarkoitukseen erikoistyökalun, jolla ei jousivarpaa riko. Siinä on toisella puolella 9 mm:n räikkä ja toisella puolella kiintoavain. Räikkä ei kestä kovaa vääntöä, vaan säätäminen kannattaa aloittaa kiintoavainpuolella, tai vartavasten tehdyllä mutterin näköisellä avokitaisella työkalulla. Sitä voi vääntää vaikka isolla jakoavaimella. Olkatapeille kannattaa antaa se, mikä niille kuuluu, unohtamatta vetarien rasvausta ja suojakumien tarkistamista. Joku saattaisi tehdä vielä perusteellisemman tarkistuksen, mutta jos pitää mielessään, että sätkän tulee aina olla katsastuskunnossa, voi hyvillä mielin lähteä pitkällekin reissulle. Tosin välillä voi tulla yllätyksiä, joita ei vain voi välttää. 

 Kesän ensimmäiset kiltatapahtumat ovat hyvää harjoitusta pitkää ulkomaan reissua varten. Tulee huolto,- ja pakkausharjoituksia. Paikalla on aina joku kokenempi, jolta voi kysellä vinkkejä. 

 

Ruokaa ja juomaa ei keskiseen eurooppaan tarvitse mukaansa ottaa. Joku ei voi elää ilman saludoa tai juhlamokkaa, mutta hyvää kahvia sieltä kyllä löytyy. Olen monena vuotena tuonut Belgiasta Douwe Egberts kahvia ja sitä on tullut juotua viimeiset 10 - 15 vuotta. Tätä kahvia olen löytänyt mm. Belgiasta, Hollannista, Ranskasta, Puolasta ja Unkarista. Leivät ovat aivan mahtavia. Saksassa on kuulemma 5000 erilaista leipää ja Ranska ei tässä taida paljoa hävitä. Jos haluat mahtavan aamiaisen, pistäydy yöksi esimerkiksi Saksassa pieneen maaseutuhotelliin. Valikoima on laaja ja leivät ovat ehdottoman tuoreita. 

 


Puuroa et todennäköisesti löydä pöydästä, mutta kaikkea muuta on runsain mitoin. Ranskassa kannattaa käydä supermarketissa ruokahyllyjen välissä. Ei kuitenkaan kannata pitää suutaan hämmästyksestä auki, sillä se on turistin merkki. Juustoja ja makkaroitakin löytyy enemmän, kuin osaamme kuvitella. Parhaat leivät löytyvät leipomoista, mutta siellä käynti vaatii hieman enemmän rohkeutta ja kielitaitoa. Pelkällä näyttämiselläkin pärjää.Euroopassa kohteliaisuus kaupassakin on hyve. 

On vähän niin ja näin, kannattaako mukaan ottaa jääkaappia. Useimmat valmistajat lupaavat jääkaapille kylmyystakuun 20 asteta. Se ei paljoa naurata, jos sätkässä on 40 astetta lämmintä ja voi on 20 asteista tai lämpimämpää. Pitäähän jääkaappi mukavaa pörinää, mutta sitä ei saa jättää moneksi tunniksi päälle, jotta ei joutuisi työntöhommiin. Mukaan kannattaa ottaa esim. sopivia sormipattereita, kameran latauslaite, jääkaapin muuntaja ja invertteri, jolla saa 220V laiteet toimimaan.

Mikäli yövyt kämppärillä, sinulla tulee olla mukanasi teltta, makupussit, alustat, tyynyt ja mahdollinen teltan suojamuovi. Pöytä, tuolit ja astiat. Aurinkolasit kannattaa hankkia matkalle ja uimapuku sekä pyyhe. On Euroopassa uimaloita ja järviä, jossa voi pulahtaa. Crocsit tai vastaavat eivät paina juuri mitään. 

 

Olet varmasti ottanut mukaasi sätkäpesukoneen, jolla peset ajaessasi pikkupyykin. Eli noin 3 litrainen tiiviskantinen ämpäri, jonka täytät vedellä ja pyykinpesuaineella. Sinne sukat ja muut pienet vaatekappaleet ja nostat ämpärin esim. kattorautoihin keinumaan. Perille päästyäsi huuhtelet pyykit ja panet kuivumaan. Varmasti puhdasta. 

Mukana kannattaa pitää Trangia tai muu myrskykeitin ja sen polttoneste samoinkuin tulitikut. Pieni kaasukeitin vie myös vähän tilaa ja kannattaa ottaa pari ylimääräistä patruunaa mukaansa. Gourmét matkailijalla on aina retkillään isompi kaasugrilli mukanaan, mutta häneen kannataa pitää välimatkaa tai siirtyä välittömästi hänen grillinsä viereen. Ei tyhmäkään ota grilliä mukaansa, jos ei osaa grillata ja samalla voi näyttää kuinka hyvä grillaaja hän on. 


Voit saada maistiaisia, sillä grillaaja on tähän kaikkeen varautunut ja hänellä on aina yksi ylimääräinen broileri sinunkinlaistasi varten. Huomaat pian, ettei omaa keittiötä kannata ottaa mukaan, mutta reissun jälkeen olet saattamut joutua ei toivottujen listalle, vaikka olet luullut olevasi erittäin suosittu kaveri.

Vatsa voi olla koetuksella, kun nautiskelet ranskalaista verimakkaraa, simpukoita, ostereita, etanoita ja sammakon reisiä. Onneksi mukana on usein porukkaa, jolta voi saada apua, koska he ovat varustautuneet kaikkeen. Heitä kutsutaan kokeneiksi matkailijoiksi. Heiltä voi lainata esim. vatsalääkettä, suolaa tai cayennepippuria, jos ruuanlaitto sellaista edellyttää. Heidän matkabaarikaapin viereen kannatta majoittua, sillä heillä on suuri sydän ja tietävät, että sinustakin voi joskus tulla sellainen – suurisydäminen. 

                                        Galvanoitu Dyanen runko
 

Hankkimasi kylmän kanan ja puuroutuneen riisin voit maustaa kaverisi curryllä. Salmonellaa voit hoitaa paikallisessa sanitäärien teltassa. Saatat ola myös itselääkitsijä, joka aloittaa vatsasairauden hoidon raaálla pastiksella. En ole lääkäri – kaukana siitä, mutta epäilen, ettei vatsa tule hirveän hyvään kuntoon tuolla anisnesteellä.

                                     Vain harjoitus tekee mestarin.

Uskoisin, että Ranskan kokouksessa on mahdollista hankkia paljon hyviä varaosia. Jos niitä on tarkoitus hankkia paljon ja tilaa vieviä osia kuten nokkapeltejä, lokasuojia moottoreita ja jos tulee hankittua osia runsaasti, kannataa kokouksen jälkeen teltta, makuuvehkeet, villatakit ja välihousut jättää alueen roskikseen. Tuskin jääkaappia, keittimiä ja likaisia vaatteita kannattaa kotiin kuljettaa. Osien hinnat nousevat, käytettyjen vaatteiden ei. 

 

                                              Loppuunpalanut pakopuolen tiiviste

Olet varmaan jo huomannut, etten ole maininnut vielä mitään matkadokumenteista, kuten green cardista, matkavakuutuksista, passista, kansainvälisestä ajokortista, matkalipuista tahi kartoista. Pelkurit reissaavat yllämainituilla papereilla. Eihän karttaa tarvitse, jos ajaa koko ajan toisten perässä.

Mielestäni Saksasta ja Ranskasta löydät parhaat kartat em. maista vaikka huoltamoilta. Karttakirja joko kirja tahi selailumuodossa on kartturille parempi kuin isoksi leviävä kartta. Ei kai se navigaattorikaan aivan turha peli ole, kunhan muistaa piiloittaa sen sätkästä poistuttaessa.

Matkaliput on hyvä hankkia etukäteen ja on syytä pitää mukanaan, sillä kun matka on jo etukäteen maksettu, ei siihen rahaa tarvitse enää mistään löytää. Dokumenttien mukana pito helpottaa mahdollista asiointia viranomaisten kanssa. Kelakortti, matkavakuutus, kansainvälinen ajokortti ja green card. Nämä eivät paljoa tilaa vie.

Rahaa kannattaa piilotella hieman eri puolelle sätkää, jotta ainakin jotain on, jos osa rahoista katoaa. Minulle kävi Tsekinreissulla siten, että muistin minulla olleen 300 € rahaa enemmän kuin minulla oli. Viimeisenä päivänä pakatessani tiinaa, löysin minigrip pussillisen seteleitä tarttuneina laverin pohjassa olleeseen kaksipuoliseen teippiin. Rahaa oli siis vielä kotiinviemiseksi.

Henkka – se uusista matkoista uumoileva.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

5:th RAID LAPONIE Nyytiset 2/94 ELI SAATTUE MUURMANSKIIN -94

Retki Lontooseen

KUUSAMON KITROEN KÄPPÄILY heinäkuu 1978

Reissu Kreikan maailmankokoukseen heinäkuu -99

LAPIN KULTAA

Kroatiaan 2019

Englannin kautta Belgian maailmankokoukseen -81

Retkeilyä myöhäissyksyisessä Euroopassa

Kevättä etsimässä Belgiasta